Forma1fan
Forma1fan
Menü
 
Szavazás
 
Forma-1 Videoklip

Saját klippek:
Belga Nagydíj
Érdemes megnézni!


Atocha klipjei:
Belgium - Spa
ÚJ!

Hungaroring - Mogyorod

Német Gp - Hockenheim

Angliai-Silvertsone


France-Magny-Cours

Indianapolis

Kanada

Nürburgring

Monaco

 
Chateljetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Pontlista

pilóták
 
1. M. Schumacher 136
2. R. Barrichello 98
3. J. Button 71
4. J. Trulli 46
5. F. Alonso 45
6. J.P. Montoya 42
7. K. Räikkönen 28
8. D. Coulthard 24
9. T. Sato 23
10. G. Fisichella 19
11. R. Schumacher 12
12. F. Massa 10
13. M. Webber 7
14. O. Panis 6
14. A. Pizzonia 6
16. C. da Matta 3
16. N. Heidfeld 3
16. C. Klien 3
19. T. Glock 2
20. B. Zsolt 1
 
istállók
 
1. Ferrari 234
2. BAR 94
3. Renault 91
4. Williams 60
5. McLaren 52
6. Sauber 29
7. Jaguar 10
8. Toyota 9
9. Jordan 5
10. Minardi 1

 
Kedven csapatom
 
Számláló
Indulás: 2004-07-07
 
Küldj nekem E-mailt

mailto:pcdoki1@msn.com

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírek
Hírek : A5 Szubjektív - Hockenheimi Görbe Tükör

A5 Szubjektív - Hockenheimi Görbe Tükör

  2004.07.29. 16:25

A Forma-1-ben manapság az állandó szabálymódosítások kérdése veri fel a legnagyobb port, amitől a jelek szerint talán meg is vakultunk kissé. A Német Nagydíj legalábbis arra engedett következtetni, hogy elvesztettük a szemünk elől a lényeget: egyenek mellett változtatnunk kell a pályákon is.

] A5

Kell a jó pálya
Kell a jó pálya
A Forma-1-ben manapság az állandó szabálymódosítások kérdése veri fel a legnagyobb port, amitől a jelek szerint talán meg is vakultunk kissé. Pedig a Német Nagydíj felnyithatta a szemünket: hiába csökkentjük az aerodinamika szerepét, hiába igyekszünk rontani a gumik tapadását, mert ha nem változtatunk a versenypályák adottságain, aligha lesz részünk több előzésben.

A szabálymódosítások három fő motivációja - a költségcsökkentés, a biztonság javítása és a küzdelem látványosabbá tétele - közül a közönséget leginkább az utolsó érinti közvetlenül, mert a többi fontos ugyan, mégis inkább a Forma-1 belügyei közé tartozik. Már többször kifejtettem, hogy egy átlagos néző szerintem semmit sem venne észre abból a néhány százalékos teljesítménycsökkenésből, amit a motorokra vonatkozó szigorítások, vagy az aerodinamikát érintő változtatások (pl. a diffúzor méretkorlátozása) idéznének elő. Ellenben egy jó kis adok-kapok, a'la Button-Alonso Hockenheimban, igenis megmozgatja az emberek fantáziáját. A kiadásokat kordában kell tartani, hogy a Forma-1 gazdaságilag is életképes maradjon; a versenyzők biztonságára vigyázni kell, hiszen az emberélet szent, és különben is, a közvélemény manapság jóval finnyásabb, mint hajdanán, amikor még mindennaposak voltak a halálos balesetek; ám mindez mit sem ér, ha a küzdelem nem köti le a közönség figyelmét.

Ez a kérdés azért vált aktuálissá a hétvégén, mert Hockenheimban végre olyan versenyt láthattunk, amely után senki sem panaszkodhatott az előzések hiányára. A rend kedvéért alaposan áttanulmányoztam a futamról készült, hivatalos jegyzőkönyveket, és nem kevesebb, mint 27 előzést számoltam össze. Ezek egytől egyig a pályán zajlottak le: nem csak a boxban, hanem a rajt utáni kavarodásban történt pozíciócseréket is figyelmen kívül hagytam. Persze hozzávetőleges adatról van szó, a valóságban valamivel több előzés is lehetett, ez azonban a lényegen nem változtat: átlagosan a versenynek kb. minden harmadik percére jutott egy.

Mindennek számomra két tanulsága van. Az egyik, hogy az izgalmasabb küzdelemhez nem elég az autókon változtatni, mert a pálya adottságainak óriási szerepe van a versenyzés minőségében. A skála ellentétes oldalán szereplő Monacóban - ami ugyan mai mércével nem számít tipikus F1-es pályának, az állítás alátámasztására azonban tökéletesen megfelel - idén összesen öt előzés volt. Pedig az autókra vonatkozó technikai előírások ott is ugyanazok voltak, mint Hockenheimban. QED - mit kellene még bizonyítanunk?

Hogy Monacóban miért ritkább az előzés, mint egy Minardi az első rajtsorban, jól tudjuk. Az viszont érdekesebb kérdés, hogy Hockenheimban miért volt belőle olyan sok. Nos, először is azért, mert vonalvezetése miatt a pályán viszonylag csekély az aerodinamika szerepe, azaz az autók egy vetélytársuk mögött haladva a leszorító erő megszokottnál csekélyebb százalékát veszítik el. Aztán azért, mert Hockenheimet 2002-ben a modern irányelveknek megfelelően alakították át: megtalálható rajta az a hosszú kvázi-egyenes (a Parabolika) majd az azt követő hajtűkanyar, ami elősegíti az előzéseket, s ami hovatovább Hermann Tilke védjegyévé vált (Tilke ugyanezt a fogást alkalmazta Sepangban, Bahreinben és Sanghajban is). Emellett nem mellékes az sem, hogy az aszfaltcsík elég széles.

A pálya adottságai mellett természetesen más tényezőknek is szerepük volt abban, hogy a küzdelem izgalmassá vált; nem utolsósorban annak, hogy több gyors autó - pl. a két BAR és Barrichello Ferrarija - a középmezőnybe került. A 27 előzésből 14-et ők hárman hajtottak végre (Barrichello hetet, Sato négyet, Button hármat).

Az egyszerű gondolatmenet végállomása az a következtetés, hogy a tervezett szabálymódosítások vajmi keveset érnek, ha nem terjesztjük ki azokat valamilyen formában a pályákra is. Sokat kesergünk, mert a technológia mára túl modernné vált, és elnyomta az emberi tényező szerepét, ám közben hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, hogy az elmúlt húszegynéhány évben bizony a pályák is alaposan megváltoztak. Pedig a küzdelem alaphangját meghatározó peremfeltételek közé nem csak a technikai szabályzat, hanem az adott verseny helyszíne is beletartozik.

Sajnos azonban már a technikai- és sportszabályzatot is elég nehéz átvariálni, holott abban a játszmában "csak" a csapatok és az FIA vesznek részt - a pályák átépítése viszont ennél is lényegesen bonyolultabb kérdés. Az ugyanis hihetetlenül sok pénzbe kerül (emlékezzünk vissza, hogy a Hungaroring kifejezetten szerény léptékű átalakítása is milliárdos beruházás volt), és nem térül meg, hiszen a Forma-1 évente legfeljebb egyszer tér vissza a pályára. Nem várható el az üzemeltetőktől, hogy csupán ezért dollármilliókat fordítsanak az átalakításra.

A hockenheimi verseny másik tanulságaként azt szűrtem le, hogy a TV-közvetítés színvonalát javítani kell, mert enélkül a nézők úgyis elfordulnak a sorozattól, és különben is, egyértelműen ez a legolcsóbb módja a küzdelem feldobásának. Egy TV-néző hányat láthatott a 27 előzésből? A töredékét. Így aligha csoda, hogy az emberek hiányolják a klasszikus párharcokat.

***

Néhány előzést azért mindenki láthatott, és némelyik biztosan sokáig emlékezetes marad. A magam részéről Takuma Satónak adtam a szépségdíjat azért a manőverért, amit Jarno Trulli Renault-ján hajtott végre a 26. körben. Mark Webber néhány pillanattal későbbi bebújása sem volt utolsó, de ahogy Sato egy jóformán nem is létező résbe erőszakolta be BAR-Hondáját a Parabolika külső ívén, attól leesett az állam. Az ilyen előzések mostanában különösen ritkák, mert nagy sebességnél már végképp a versenyzők fejére nő az aerodinamika, Sato azonban megmutatta, hogy kellő rámenősséggel érdemes megkockáztatni őket. Mostanra egyértelművé vált: Juan-Pablo Montoya után újabb előzéskirály született.

Jenson Button és Fernando Alonso csiki-csukija közben a klasszikus párharcok sorába illeszkedett. Igen tanulságos volt, hogy Alonso jóformán minden körben elrontotta a hajtűt, mégis egészen addig maga mögött tudta tartani Buttont, amíg az ravaszul rá nem kényszerítette az ívcserére. Hiába no, a Renault motorvezérlésének nem akad párja.

***

Hockenheimra végre körvonalazódott a 2005-ös mezőny döntő része, mert miután Jarno Trulli vasárnap önszorgalomból bejelentette, hogy elhagyja a Renault-t, bizonyossá vált, hogy Giancarlo Fisichella a Renault-nál, Mark Webber pedig a Williamsnél folytatja a pályafutását.

Az események végére feltehetően néhány pillanat alatt került pont, Trulli ugyanis pénteken még azt nyilatkozta, szeretne a Renault-nál maradni. Igaz, hozzátette, hogy akkor "el kellene fogadnom néhány olyan feltételt is, ami nincs ínyemre." Két nappal később bejelentette a távozását.

Trullit eddig Flavio Briatore cége menedzselte, az utóbbi időben azonban már egyedül tárgyal a potenciális munkaadóival - feltehetően a Toyotával. Bár a neve a Williamsnél is felmerült, mivel Mike Gascoyne és a már leigazolt Ralf Schumacher is sokat sejtetően nyilatkozott róla, valószínűnek tűnik, hogy a Toyotánál köt ki. Bár a magam részéről korainak tartom, hogy a Toyota sztárokat szerződtessen, mindez azért érdekes, mert a Ferrari után az ő csapatuk lesz az, ahol a versenyzők együtt a legtöbb (a jelenlegi állás szerint hét) futamgyőzelemmel dicsekedhetnek.

Egy Ralf Schumacher-Trulli felállás nem (sokkal) kevésbé izgalmas, mint egy Räikkönen-Montoya, vagy egy Alonso-Fisichella páros. Ha Gascoyne 2005-re végre ütőképes autót tervez, és - ahogy a paddockban rebesgetik - sikerül elcsábítania a Renault-tól korábbi kollégáját, az R24-et megálmodó Mark Smith-t, Schumacher és Trulli manővere kifizetődhet. A Hockenheimban debütáló TF104B egyelőre nem tűnt világmegváltó konstrukciónak, de mivel előzőleg nem is tudták alaposan kipróbálni, inkább várjunk egy-két nagydíjat, mielőtt kimondjuk róla a végső ítéletet! Előbb-utóbb a Toyotánál is összeállnak az építőkockák.

Egy kis kitérő Ralf Schumacherről: ugyan minden erejével igyekezett cáfolni, hogy a bátyja ferraris átigazolását próbálja lekoppintani (Michael = Ralf, Ferrari = Toyota), a nyilatkozatával elárulta magát. Főleg az a mondata ütött szöget az ember fejébe, amely szerint "érdekes lesz a jelenleginél több részt vállalni a dolgokból", hiszen a Michael-Ferrari siker kulcsa közismerten a versenyző és a csapat közötti, páratlanul szoros együttműködés. Annyit azért tegyünk hozzá, hogy a háttérből Willi Weber mozgatja a szálakat; Ralfnak magától biztosan nem jutott eszébe a Toyotához szerződni, mert - mint minden autóversenyző - az aktuálisan legjobb lehetőséget (azaz: a Williamst) választotta volna.

Sokan furcsállták, amikor kiderült, hogy Fisichella hajlandó visszatérni a Renault-hoz, ahhoz a csapathoz, ahonnan 2001 végén - ne szépítsük - kihajították Trulli (és Briatore) kedvéért. Holott ebben a manőverben van ráció. Egyrészt, ha a jelenlegi helyzetből indulunk ki, a Renault már a teljesítmény szempontjából is jobb választásnak tűnik a Williamsnél, amely legfeljebb a hagyományai alapján lehet vonzó. Másrészt Fisichella a Renault-nál ismeri a leendő munkatársai döntő részét, azaz könnyebben beilleszkedhet közéjük. És végül: kellemes, de nem túl robusztus személyiségéhez szintén jobban illik a Renault, mint a Williams, ahol vajmi keveset törődnek a versenyzők lelki problémáival.

Ugyanezen a vonalon maradva azért jegyezzük meg, hogy Webber viszont a karakteréből kiindulva ideális Williams-pilótának tűnik. Ha Mika Häkkinent vagy Jacques Villeneuve-öt szereznék meg mellé, a 2005-ös mezőny negyedik hiperérdekes párosa alakulna ki, ennél azonban valószínűbb, hogy Anthony Davidson vagy Nick Heidfeld lesz Webber csapattársa.

Antonio Pizzonia Hockenheimban tűrhetően teljesített (az első időmérőn futott, 1:13.422-es köre a hétvége harmadik leggyorsabbja volt), ám a jelenlegi Williams-szel balszerencséjére képtelenség vakítót villantani, ezért kétséges, hogy a szereplésével kihúzta a kátyúból a pályafutását.

 
Legközelebbi futam

2004.Október 10.



Suzuka (Japán)

Élő Közvetítés:RTL Klub
Október 9. 13:40 Idömérő edzés
Október 10. 13:40 Verseny

 
Hány óra van?
 

This free script provided by
JavaScript Kit

Partner oldalak
 
Linkek
 
Baumgartner Zsolt
Baumgartner Zsolt Oldala
 
Versenypályák
 
Számláló
 
Reklámcsere
ReklámCsere - reklámozza ingyen weboldalát!
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!